LES MIRANDES DE LA JORNADA ONOMÀSTICA (i 5) XODOS I…

La Jornada de tres dies tancava el triangle en aquest poble de l’Alcalatén. Després d’Atzeneta i Vistabella, Xodos (que ja havia merescut una comunicació d’Antoni Jaquemot) ens esperava per fer un volt amb César Mateu i reblar els comiats amb un dinaret festiu. Al matí ja havíem recorregut el Pla i, en arribar a Sant Joan, l’expedició va haver de triar.
Ben contents van acabar els dos grups perquè si la caminada abellia, el regal d’Elvira Safont en explicar per fora i per dins l’ermita de Sant Joan de la Font Coberta va merèixer un grapat d’elogis.
Els de la caminada, primer amb el dubte de la pluja i després amb el desig peregrí de portar l’aigua, vam caminar pel pinar de Sant Joan ben planets. Després, l’ascensió ens va aconsellar un parell d’aturades que vam aprofitar per copsar la importància dels bassots, abeuradors que combinen natura i cultura, o la moleta de Mor i aquell article d’Ernest Querol.
En arribar al pla de la Creu, ja en vistes del mas de les Pomeres, ens vam detindre per gaudir d’un altre mirador (foto portada) des d’on s’escolumbraven molts dels indrets on ja vam ser el primer dia: el coll de la Bassa, la roca del Sol, Atzeneta del Maestrat… I després vam davallar per la pista, vora la cantera de les Pomeres, i vam saber de la cova d’en Poma i de les dues-centes ovelles que, pastor inclòs com en altres indrets, hi van restar sepultades (els cantals i tormos de vora camí en són testimoni). Abans d’arribar al poble encara vam trobar exemples toponímics d’aquestes terres de frontissa, com el Recuenco o els Pinarejos.
Hauríem de tancar ací les entrades dedicades a les mirandes de la Jornada d’onomàstica de les terres de Penyagolosa. Si veieu, però, les etiquetes de les cinc us adonareu que, a més de Toponímia, hi diu Materials Didàctics. Després de l’agradable faenada de posar noms a les imatges panoràmiques i l’aprenentatge dels noms dels llocs, ben bé ens aniria una mica de repàs.
Penyagolosa ha estat, sens dubte, el mirador absent. Gràcies a les imatges, però, en podem traure profit. El dia de cap d’any de 2008 hi vam ser; la nevada, l’airet fresquet i un cel ras mereixien l’ascensió. L’ombria plena de neu gelada només deixava posar els peus on abans, els més matiners, havien obert el pas. La vista bella i extensa que el Pico ens va oferir és, ara, l’exercici final d’aquestes cinc entrades:

Cada numeret es correspon amb algun dels topònims que teniu a continuació. Us els oferisc desordenats perquè vosaltres, amables lectors, relacioneu cada topònim amb un guarisme: Atzeneta, Xodos, l’aeroport de Vilanova, Cabanes, serra Espaneguera, serra d’Irta,  Montsià, Penyacalba, Gargant, moleta de Gargant, el Mill, l’Andreva, pla de Meanes, roca del Sol, serra d’en Galceran, Benafigos, Albocàsser i Penyagolosa.

Envieu les solucions als comentaris de la pàgina. Per veure-ho millor podeu ampliar la fotografia prement al damunt. El premi és el paisatge i els seus noms… i aquest pardalet, amic de la savina,  que vam trobar al capdamunt del cim.

Publicacions creat 880

4 pensat en “LES MIRANDES DE LA JORNADA ONOMÀSTICA (i 5) XODOS I…

1. 1. Xodos; 2. Benafigos; 3. Albocàsser; 4. Serra d'en Galceran; 5. Serra Espaneguera; 6. Serra d'Irta; 7. El Mill; 8. Pla de Meanes; 9. Atzeneta; 10. Roca del Sol; 11. L'aeroport; 12.Gargant; 13. Moleta de Gargant; 14. Penyacalba; 15. Montsià; 16. Cabanes; 17. Penyagolosa; 18. L'Andreva

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Articles Relacionats

Començar a escriure un terme de cerca al damunt i premeu enter per a la cerca. Premeu ESC per cancel·lar.